سرور مجازی بخرم یا اختصاصی؛ 4 عامل مهم در تصمیم گیری

همیشه یکی از سوالات رایج کاربران این بوده که سرور مجازی بخرم یا اختصاصی؟ اگر میزبانی اشتراکی را پشت سر گذاشته‌اید و منابع محدودی که ارائه می‌کند برای سایت شما کافی نیست، ممکن است زمان آن رسیده که به سرورهای بهتر (و بزرگ‌تر) بروید.

در این مورد، ارتقا به VPS یا سرور اختصاصی گام بعدی شماست. اما کدام یک را باید استفاده کنید؟ کدام گزینه بهتر است؟ بین این دو چه فرقی هست؟

در این مقاله به شما خواهیم گفت تفاوت سرور مجازی با اختصاصی چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی بخرم یا اختصاصی؛ 4 عامل مهم در تصمیم گیری

سرور خصوصی مجازی (VPS) یک محیط مجازی است که بر روی یک سرور فیزیکی ایجاد شده است و از بخشی از منابع سرور میزبان استفاده می‌کند. حجم کاری حافظه و پردازنده با سایر VPS های مستقل به اشتراک گذاشته می‌شود.

به این ترتیب، بدون نیاز به مدیریت سخت افزار سرور، از مزایای سرور اختصاصی برخوردار می‌شوید. راه حل های VPS با برچسب قیمت بسیار پایین تری نسبت به سرور اختصاصی ارائه می‌شوند که آنها را برای میزبانی وب سایت ها، استقرار محیط های sandbox یا بازی عالی می‌کند.

سرور مجازی وب‌رمز بسیار مقیاس پذیر هستند، بنابراین می‌توانید منابع بیشتری را در صورت نیاز اضافه کنید. از فضای دیسک و رم گرفته تا قدرت پردازنده، سرور خود را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید.

از میان طیف وسیعی از گزینه‌ها برای ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن انتخاب کنید:

  • IP های Failover برای اطمینان از تداوم خدمات برای سیستم‌ها و برنامه های شما.
  • IP های جغرافیایی برای بهینه سازی سئوی بین المللی.
  • یک بار متعادل کننده برای توزیع بارها، با مقیاس پذیری برای زیرساخت های انعطاف پذیرتر و بسیار در دسترس.
  • حافظه خارجی اضافی، تا زیرساخت شما مقیاس پذیرتر شود.
  • پشتیبان گیری خودکار یا دستی برای محافظت از یکپارچگی داده های شما

سرور اختصاصی چیست؟

سرور مجازی بخرم یا اختصاصی؛ 4 عامل مهم در تصمیم گیری

سرور اختصاصی یک ماشین فیزیکی است که منابع سخت افزاری آن به طور کامل به شما اختصاص داده شده است. شما کنترل پیکربندی و مدیریت دستگاه، سیستم عاملی که روی آن اجرا می‌شود و نرم‌افزار مورد استفاده را در دست دارید. همچنین می‌توانید فضای ذخیره سازی و ظرفیت شبکه و همچنین سطح امنیت خود را انتخاب کنید.

چه پروژه شما شامل داده های بزرگ، هوش مصنوعی یا میزبانی بازی آنلاین باشد، با خرید سرور اختصاصی میتوانید منابع و گزینه های بیشتری سفارشی کنید. یک سرور اختصاصی به شما این آزادی را می‌دهد که فضای میزبانی وب خود را به گونه ای متناسب با نیازهای خود تطبیق دهید.

اکثر سرورهای اختصاصی دارای ویژگی های مشترک هستند:

  • محافظت ضد DDoS در برابر حملات انکار سرویس توزیع شده.
  • پهنای باند عمومی‌با ترافیک ورودی و خروجی نامحدود برای صورتحساب کنترل شده.
  • توافقنامه سطح خدمات (SLA) تا 99.99٪. این بهترین نرخ در دسترس بودن ما برای سرور شما است.
  • آدرس های IPv4 و IPv6.  شما می‌توانید حداکثر 256 IP را به یک سرور متصل کنید.
  • مجموعه ای از سیستم عامل ها، توزیع‌ها و پایگاه های داده.
  • پشتیبانی فنی.
  • یک فضای دیسک خارجی برای پشتیبان گیری و ذخیره فایل های پیکربندی شما.

سرور اختصاصی یا VPS؛ کدام برای من مناسب تر است؟

هر دو راه حل عالی هستند و می‌توانند به شما در میزبانی چندین سایت و برنامه های کاربردی تحت قدرت کمک کنند. اما چگونه متوجه خواهید شد که آیا به یکی بر دیگری نیاز دارید؟ خوب، بیایید آن را تجزیه کنیم.

میزبانی VPS برای کسانی که می‌خواهند وب سایت هایی با ترافیک سطح متوسط مانند فروشگاه های آنلاین، سایت های شرکتی و برنامه های سازمانی میزبانی کنند، بهترین است. همچنین برای ایجاد و میزبانی سرورهای بازی، ایجاد و میزبانی وب سایت برای دیگران و موارد دیگر ایده آل است. میزبانی VPS معمولاً برای اکثر افراد و مشاغل کافی است زیرا انعطاف پذیری عالی، عملکرد و قیمت های مقرون به صرفه را ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، سرورهای اختصاصی برای مشاغل بزرگتر که بیش از 500 کارمند دارند و حجم عظیمی‌از داده را مدیریت می‌کنند، ایده آل هستند. همچنین، فرض کنید کسب‌وکاری دارید که شامل پایگاه‌های داده، صدها تراکنش تجارت الکترونیک در هر ساعت و یک زنجیره عرضه/موجودی بزرگ‌تر است. در این صورت سرور اختصاصی گزینه بهتری برای شماست. علاوه بر این، یک سرور اختصاصی گزینه بسیار بهتری برای کسانی است که خواهان کنترل کامل بر سخت افزار، نرم افزار و همه چیز بین سرور خود هستند.

1- منابع

با سرورهای اختصاصی، هر تعداد منابعی که دوست دارید دریافت خواهید کرد و می‌توانید آن‌ها را تا جایی که می‌خواهید ارتقا دهید. البته، شما می‌توانید تعداد زیادی از منابع را با یک VPS نیز دریافت کنید، اما معمولاً با محدودیتی در میزان ارتقای آنها مواجه خواهید شد، که در مورد سرورهای اختصاصی صدق نمی‌کند.

2- مقیاس پذیری

با داشتن VPS شما می‌توانید با سرعت بسیار پایدارتر و مقرون به صرفه تر در مقایسه با سرور اختصاصی رشد کنید. یعنی، می‌توانید منابع را یکی یکی به‌عنوان نیاز خود به آن‌ها اضافه کنید، به جای اینکه همه چیز را به یکباره دریافت کنید و مجبور شوید برای آن هزینه کنید، حتی اگر از آن استفاده نمی‌کنید.

3- امنیت و عملکرد

اگرچه میزبانی VPS شامل اشتراک گذاری یک سرور است، اما سطح امنیت و عملکرد بالاتری نسبت به هاست اشتراکی ارائه می‌دهد. این به این دلیل است که یک VPS به وب سایت شما یک فضای پارتیشن بندی شده در سرور و مجموعه ای اختصاصی از منابع می‌دهد. این راه‌اندازی می‌تواند از مشکلات عملکرد و امنیت میزبانی مشترک جلوگیری کند.

یک سرور خصوصی مجازی می‌تواند زمان بارگذاری صفحه سریعتر و زمان خرابی کمتری را ارائه دهد زیرا به منابع مشترک متکی نیست. به طور کلی، میزبانی VPS بسیار امن است، به خصوص اگر یک برنامه میزبانی مدیریت شده را انتخاب کنید.

4- سفارشی سازی

با سرور اختصاصی می‌توانید سرور خود را مطابق با نیازهای خاص خود سفارشی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید نرم افزار سرور ایده آل خود را انتخاب کرده و تنظیمات سخت افزاری خود را تنظیم کنید.

علاوه بر این، یک سرور اختصاصی شما را قادر می‌سازد تا سیستم عامل دیگری را نصب کنید. بنابراین، این یک انتخاب عالی برای توسعه دهندگان وب است که به یک سرور کاملاً کنترل شده برای وب سایت های مشتریان خود نیاز دارند.

اگرچه وب سایت های میزبان VPS به اندازه سرورهای اختصاصی قابل تنظیم نیستند، اما انعطاف پذیری بیشتری نسبت به هاست اشتراکی ارائه می‌دهند. پس از خرید یک سرور خصوصی مجازی، می‌توانید به فایل های سرور خود دسترسی داشته باشید و هر نرم افزاری را که برای اجرای وب سایت خود نیاز دارید نصب کنید.

نتیجه گیری

هنگام انتخاب اینکه کدام یک VPS یا یک سرور اختصاصی را تهیه کنید، مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که چه چیزی را می‌خواهید میزبانی کنید. به عنوان مثال، اگر یک سایت با اندازه متوسط مانند یک فروشگاه آنلاین یا یک سایت شرکتی دارید، یک VPS برای شما عالی است.

همچنین، VPS معمولاً برای کسی که به سروری قدرتمندتر نیاز دارد، اما برای میزبانی سایت خود به قدرت یک سرور کامل نیاز ندارد، انتخاب بهتری است. از سوی دیگر، یک سرور اختصاصی برای شرکت های بزرگتر که صدها کارمند دارند و حجم عظیمی‌از داده‌ها را به صورت روزانه مدیریت می‌کنند، ایده آل است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان وب رمز تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *