این روزها دستگاه‌هایی مانند هدفون و ایرپادها به یکی از لوازم کاربردی در طول روز تبدیل شده‌اند. طبیعی است که استفاده مداوم از هر وسیله‌ای نیاز به مراقبت و تمیز شدن دارد. در مرحله اول داشتن یک روتین مناسب برای تمیز کردن این گجت‌ها به افزایش طول عمر، کیفیت صدای بهتر و بهداشت آن‌ها کمک می‌کند.

این درحالی است که پاکیزگی این دستگاه از اجتماع باکتری در حفره آن‌ها جلوگیری کرده و مانع از بروز هر نوع عفونت در گوش‌ها می‌شود. اهمیت پرداختن به این موضوع به‌قدری است که تصمیم داریم در این مقاله به بررسی کامل این موضوع، راه‌کارها و روتین‌های موثر برای پاکیزگی این دستگاه‌ها بپردازیم.

جرم گوش چه اثراتی روی ایرپادها می‌گذارد؟

هدفون

با توجه به کاربردی بودن این محصولات به‌طور روزانه باید دقت داشته باشید که نگه‌داری از آن‌ها هم ضروری و مهم است. شاید در نگاه اول تمیز بودن یا نبودن هدفون موضوعی جدی نباشد، اما باور کنید که کاملا برعکس است.

این‌که نداشتن نظافت چه آسیب‌هایی می‌تواند به گوش‌های شما وارد کند را در مطلب بعدی بررسی خواهیم کرد. داشتن نیم نگاهی به موضوع تمیزی ایرپادها می‌تواند کمک بزرگی در طولانی شدن طول عمر گجت شما باشد.

ازآن‌جایی‌که این دستگاه‌ها یک وسیله شخصی و منحصر به خودتان هستند، در مرحله اول بهتر است آن‌ها را با افراد دیگر به‌اشتراک نگذارید. این اولین مرحله از رعایت نظافت برای استفاده از ایرپادها است.

در مرحله بعدی باید توجه داشته باشید مواقعی از آن‌ها استفاده کنید که از تمیزی گوش خود اطمینان دارید. اگر به این موارد توجه نکنید، جرم گوش به داخل ایرپاد شما نفوذ می‌کند. جرم گوش براساس نقشی که برای جذب هر نوع آلودگی دارد، تمام این باکتری‌ها را به دستگاه شما منتقل می‌کند.

جنس این ماده مرطوب، چسبناک و قابل نفوذ است. زمانی که به داخل راه یابد، همان‌جا مانده و خشک می‌شود. همین امر سبب می‌شود تا مانع از رسیدن صدای کافی و لازم به گوش‌تان شود. شاید این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد، اما آزمایش‌ها نشان داده که این تجمع از جرم گوش در گجت شما به‌مرور زمان کیفیت صدا را پایین می‌آورد و یک هدفون با صدایی ضعیف، دیگر ارزش چندانی ندارد.

تاثیرات هدفون آلوده و تمیزنشده روی گوش

به‌طور کلی مکانیزم و عملکرد گوش به‌این شکل است که برای جلوگیری از ورود هر نوع آلودگی، حتی حشرات، ماده چسبناک و مرطوب تولید می‌کند که توانایی گیر انداختن هر چیزی که وارد گوش می‌شود را دارد.

این ماده را به‌نام جرم گوش می‌شناسیم. به‌طور طبیعی گوش‌های هر فرد این ماده را به‌سمت بیرون هدایت می‌کنند و چون در قسمت بیرونی‌تری از پرده گوش تولید می‌شوند، بهتر است قبل‌از تجمع آن روی پرده گوش، بیرون کشیده شوند.

زمانی که از هدفون استفاده می‌کنید، میزان خروج این ماده بیشتر می‌شود! چراکه ایرپادها انواع باکتری و میکروب‌های خارجی را با خود به‌همراه دارند. تصور کنید این حجم از قارچ و باکتری اگر از روی گوش پاک نشوند و براثر استفاده نادرست از گوش پاک‌کن به‌‌سمت داخل بروند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در مرحله اول قدرت شنوایی شما کاهش پیدا می‌کند.

در مرحله بعدی اگر سریع برای تخلیه این جرم به دکتر مراجعه نکنید، دچار عفونت گوش خواهید شد. اگر از آن دسته از افرادی هستید که باید به‌طور دائم از این گجت استفاده کنند، سعی داشته باشید تا از یک روتین به‌طور پیوسته برای تمیز کردن گوش‌ها و ایرپادهای خود کمک بگیرید.

بهترین روش برای نظافت هدفون

هدفون

اگر بتوانید مانع از جرم گرفتن گوش‌ها در سطح آن‌ها شوید، قدم مهمی برای مرحله اول برداشته‌اید. در مرحله بعدی از ایرپادهایی استفاده کنید که داخل مجرای گوش نمی‌روند و سطح پهن‌تری دارند و کل گوش‌ها را در بر می‌گیرند.

برای ورزشکاران این گزینه می‌تواند بسیار عالی باشد، چراکه این افراد علاوه‌بر جرم گوش در معرض تعریق هم هستند. شما می‌توانید بهترین مدل‌های ایرپاد و هدفون را از فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا مطابق با استایل و نیاز خود تهیه کنید.

حالا اگر این مدل‌ها برای استفاده روزمره شما مناسب نیستند و دوست دارید از نمونه‌های دیگر که داخل گوش جایی می‌گیرند استفاده کنید، بهتر است بعداز هر بار استفاده با یک دستمال مرطوب یا پد الکل آن را تمیز کرده و سپس در جایگاه اصلی ایرپاد یا کیف خود بگذارید.

این‌کار هم وسیله شخصی شما را ضدعفونی می‌کند و هم جرم گوشی که روی آن قرار گرفته را از بین می‌برد. در مواقعی که مشاهده کردید جرم به داخل گجت نفوذ کرده، لایه رویی آن را جدا کنید و با یک ابزار ریز و نوک‌تیز داخل حفره‌های کوچک آن را جرم‌گیری کنید. به همین سادگی قادر هستید تا این دستگاه‌های کوچک و کاربردی روزمره خود را همیشه و همه‌جا تمیز نگه دارید.

بهترین روتین‌های نظافت ایرپادها و هدفون

از این موضوع اطلاع دارید که باکتری‌ها به‌سرعت تکثیر می‌شوند و شما هم به‌طور روزانه از این دستگاه استفاده می‌کنید. در درجه اول میزان نظافت این دستگاه به بهداشت شخصی شما بستگی دارد!

شما باید به‌طور روزانه از تمیز بودن گوش‌های خود در تمام نواحی آن مطمئن شوید. در این ‌صورت متوجه خواهید شد که تا چه اندازه گجت شما نیاز به نظافت به‌صورت مکرر ندارد. در طول هر هفته سعی کنید چند بار از پدهای ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

اما به‌طور روزانه و هربار اگر مشاهده کردید که جرمی روی دستگاه‌تان قرار دارد، آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید و سپس در جایگاه خود قرار دهید. با این کار امکان ندارد هیچ نوع باکتری در گوش و دستگاه شما تکثیر و تجمع پیدا کند.

جمع‌بندی

با پیشرفت تکنولوژی شاهد رشد برخی صنایع برای تولید دستگاه‌هایی مانند ایرپادها و هدفون بوده‌ایم. سرعت رشد این گجت‌ها طوری بود که توانستند جایگاه مهمی در زندگی روزمره همه افراد به‌دست بیاورند. همه شما تقریبا در هرجایی مانند مترو، باشگاه، دانشگاه، خرید و حتی کتابخانه از آن‌ها استفاده می‌کنید و نداشتن این فناوری می‌تواند از انجام برخی فعالیت‌ها شما را باز دارد.

پس اهمیت نظافت این وسیله بسیار بالا می‌رود. چراکه این امکان وجود دارد با رعایت نکردن نکات بهداشتی، دچار برخی بیماری‌ها مانند عفونت گوش و کاهش میزان شنوایی شوید. این در حالی است که شما کیفیت دستگاه خود را هم از دست می‌دهید.

داشتن یک روتین مناسب برای نظافت خیلی زمان‌بر نیست و اطمینان سلامتی شما را پس‌از استفاده از دستگاه بالا می‌برد. فروشگاه دیجی‌کالا بهترین بستر آنلاین برای خرید برترین برندهای ایرپاد است که می‌توانید با مراجعه به آن، از مزیت‌های مختلفی بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *