امروزه به دلیل قیمت بالا گوشی های نو در بازار گزینه بیشتر افراد خرید گوشی دست دوم است.
از طرفی بعضی افراد به دلیل نیاز مالی یا قصد خرید مدل گوشی بالاتر اقدام به فروش موبایل کارکرده خود می کنند .

در فرآیند خرید و فروش موبایل دست دوم باید معیارهایی داشته باشیم تا با کمک آن قیمت گوشی دست دوم را محاسبه کنیم.
گاها به دلیل عدم آگاهی مناسب از قیمت گوشی های دست دوم، افراد متحمل ضررهایی شده‌اند و چه بسا برای گوشی با قیمت پایین تر مبلغ بسیار بالاتری پرداخته اند یا برعکس فروشنده گوشی به دلیل در دست نداشتن قیمت مناسب، محصول خود را با قیمت کم تری فروخته است.

در این مقاله قصد داریم از چگونگی قیمت گذاری گوشی های کارکرده بنویسیم تا فرآیند معامله گوشی های دست دوم با آگاهی هر چه بیشتر شکل بگیرد.

چگونه قیمت گوشی دست دوم خود را بفهمیم یا محاسبه کنیم؟ 1401

چگونگی قیمت گذاری گوشی کارکرده

برای محاسبه قیمت گوشی دست دوم فاکتور های متفاوتی وجود دارد اما به شکل کلی قیمت گوشی به چنین عواملی بستگی دارد :

برند گوشی همراه

مهم ترین فاکتوری که در ارزش گذاری گوشی دست دوم نقش دارد، نام سازنده گوشی شما است.

بحث برندینگ مخصوصا در ایران بسیار جدی است، به طور مثال شرکت نوکیا گوشی های بسیار کاردبردی با قطعات سخت افزاری بالایی تولید کرده است اما قیمت یک گوشی با همان میزان سخت افزاری در  برند سامسونگ یا شیائومی چندین برابر نوکیا است. این یعنی نان خوردن از نام برند!
 اگر برند موبایلی که استفاده میکنید در کشور یا شهر محل زندگی‌تان نمایندگی دارد، این خود یعنی گوشی شما به نوعی برند محسوب میشود و در پروسه قیمت گذاری تاثیر دارد.

مدل گوشی

یکی از اصلی ترین موضوعات در بحث قیمت گذاری گوشی استوک، مدل گوشی است. با کمک از مدل گوشی می شود به مشخصات سخت افزاری گوشی، سال ساخت گوشی و غیره پی برد.

سالم بودن سخت افزار گوشی

همانطور که هنگام خرید یک خودرو آسیب دیدگی بدنه یا تعویض قطعات خودرو موجب افت قیمت می شود، در بازار خرید گوشی دست دوم هم اوضاع از همین قرار است.

اگر سخت افزار موبایل موردنظر، به طور مثال باتری آن سابقه تعویض شدن داشته است، در مجموع موجب افت قیمت گوشی می شود.

زیبایی ظاهری گوشی

از دیگر موضوع موثر در محاسبه قیمت گوشی کارکرده، قیافه ظاهری گوشی موبایل است. در صورتی که وضع ظاهری موبایل مناسب نباشد با افت قیمت قابل توجهی رو به روی می شود.

خط و خش موجود بر روی صفحه گوشی یا ترک خوردگی و رنگ رفتگی که در گوشه های گوشی معمولا قابل مشاهده است، همه بر قیمت گذاری گوشی تاثیر دارند.

میزان استفاده از گوشی دست دوم

به خاطر اینکه گوشی های همراه بعد از مدتی دچار فرسودگی می شوند
مدت زمان استفاده شده از گوشی می تواند شاخص مهمی در پیش بینی ایرادات احتمالی آن و همینطور قیمت نهایی گوشی دست دوم باشد. گوشی هایی که برای سال های زیادی کار کرده اند ریسک خطر بیشتری برای خرابی قطعات دارند از این روی معمولا قیمت آنها پایین می آید.

چگونه قیمت گوشی دست دوم خود را بفهمیم یا محاسبه کنیم؟ 1401

بررسی رجیستر بودن گوشی دست دوم

یکی از مهم ترین نکاتی که در موقع خریداری موبایل دست دوم حائز اهمیت است، رجیستر بودن موبایل است. اگر گوشی کارکرده موردنظر برای خریداری یا فروش رجیسترسازی نشده باشد؛ به بیشترین میزان ممکن و بیشتر از همه موارد گفته شده قیمت گوشی را پایین می آورد.

هیچ فردی برای گوشی دست دومی که به شبکه های همراه وصل نشود پول زیادی پرداخت نمی کند و چه بسا اصلا مشتری برای آن پیدا شود! درضمن برای آشنایی بیشتر با نحوه رجیستری و بررسی آن، این مطلب بررسی رجیستری گوشی کارکرده رو هم به شما پیشنهاد میکنیم.

سال ساخت گوشی

معمولا گوشی مخصوص سال جدید نسبت به سال های قبل تر خدمات جدیدی ارایه می کند و از این روی می تواند بر قیمت محصول دست دوم تاثیر گذار باشد.

گوشی ساخت سال های گذشته ممکن است به راحتی با نسخه ها اندروید فعلی سازگار نباشند و چه بسا در فرآیند نصب بعضی اپلیکیشن ها مشکل به وجود بیاید. از این روی گوشی های سال شانس بیشتری در بازار گوشی دست دوم دارند.

داشتن جعبه و تجهیزات مکمل گوشی

اگر گوشی شما شارژر، هندزفری، و بقیه تجهیزات جانبی اصلی گوشی را به همراه خود دارد، میتواند در تعیین قیمت گذاری گوشی موثر باشد.

 به غیر از این موضوع همیشه سعی کنید در معامله گوشی از فروشنده بخواهید تا جعبه گوشی را به شما تحویل دهد. خرید گوشی دست دوم بدون جعبه از لحاظ قانونی ممکن است در آینده در اثبات مالکیت شما موانعی ایجاد کند.به همین خاطر همراه بودن جعبه اصلی با گوشی بسیار تاثیر مثبتی بر فرآیند قیمت گذاری دارد.

تست گوشی دست دوم

بدون نیاز به کمک متخصص و با چند آزمایش ساده میتوانید به میزان صحیح عملکرد یک موبایل دست دوم پی ببرید. بدیهی است که گوشی های دست دومی که از این محک زنی ها عملکرد بهتری از خود نشان بدهند قیمت بالاتری در میان گوشی های دست دوم خواهند داشت.

چک کردن دوربین

هر دو دوربین جلو و عقب گوشی را آزمایش کنید که دچار ترک خوردگی های احتمالی نباشند. سعی کنید با گوشی دست دوم کمی عکاسی کنید در صورتی که عکس ها کیفیت لازم را نداشتند و کمی مات و تاریک بودند احتمال خرابی دوربین موبایل وجود دارد.

چگونه قیمت گوشی دست دوم خود را بفهمیم یا محاسبه کنیم؟ 1401

تست صدا و میکرفون در گوشی

گوشی که کیفیت صدای مطلوبی نداشته باشد قطعا در هنگام تماس صوتی یا گوش دادن به موزیک باعث دردسر می شود پس در تخمین قیمت گوشی دست دوم موثر است. سعی کنید با گوشی چند تماس رد و بدل کنید یا موسیقی گوش بدهید تا به کیفیت صدا پی ببرید .

کارایی باتری دست دوم

 باتری گوشی همیشه قسمتی از سخت افزار است که هم هزینه بالایی برای تعویض دارد و هم ممکن است اصلا باتری مناسب و اصلی گوشی را بدست نیاورید پس به درست کار کردن باتری موبایل اهمیت بدهید.
میزان باتری موجود را یادداشت کنید و سعی کنید مدتی با گوشی دست دوم کار کنید در صورتی که بیش از اندازه طبیعی شارژ خالی کرد ممکن است از لحاظ باتری ضعیف شده باشد.

تاثیر بازار بر محاسبه قیمت گوشی دست دوم

محاسبه قیمت گوشی کارکرده از فاکتور بازار هم تاثیر میگیرد.
قیمت گوشی نو همان مدل دست دوم در بازار، یکی از اساسی ترین معیارها برای سنجش قیمت گوشی دست دوم است.
گاها پیش می آید که به دلیل مشکلات خاصی که در یک مدل از گوشی مشاهده می شود یا به دلایل اقتصادی سهام شرکت سازنده سقوط میکند قیمت های جدید گوشی هم دچار تغییر می شود. بنابراین برای ارزش گذاری گوشی دست دوم ابتدا قیمت روز گوشی را بررسی نمایید.

تاثیر دلار بر قیمت گوشی

همانطور که گفته شد قیمت نو گوشی کارکرده در بازار یکی از ابزار محاسبه قیمت است. یکی دیگر از دلایل مهم که بر افزایش یا کاهش قیمت گوشی نقش دارد قیمت دلار است.

در مواقعی که بازار ارز ملتهب است قیمت گوشی هم افزایش پیدا می کند و حتی ممکن است از قیمت دلاری گوشی‌ هم سبقت بگیرد.
به همین خاطر کارشناسان حوزه بازار گوشی توصیه می کنند مناسب ترین زمان برای خرید گوشی مواقعی است که بازار دلار در التهاب نیست و روزهای آرامی را سپری می کند.

چگونه قیمت گوشی دست دوم خود را بفهمیم یا محاسبه کنیم؟ 1401

تفاوت قیمت گوشی دست دوم با نو

شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که با دست دوم شدن یک گوشی تفاوت قیمت آن با نو آن چه مقدار است؟
به طور کل نرخ گذاری گوشی دست دوم به عوامل گفته شده در بالا بستگی دارد اما با فرض اینکه گوشی شما سالم و تمیز باشد و همینطور رجیستری باشد و تجهیزات جانبی را به همراه داشته دچار افت قیمت زیادی نمی شود و این کاهش قیمت در محدوده 15 تا 30 درصد زیر قیمت نو است.

تشخیص قیمت موبایل دست دوم

با کمک معیارهای گفته شده در مقاله و همینطور بررسی قیمت های موجود در بازار می شود قیمت گوشی توسط خودتان به طور تقریبی محاسبه شود.

اما اگر قصد دارید قیمت واقعی موبایل دست دوم تان را بدانید تا در بازار کلاه سرتان نرود می توانید به متخصصین گوشی و مراکز تعمیر معتبر  مراجعه کنید تا نظر کارشناسی دریافت کنید.

بعضی از کارشناسان موبایل با دریافت حق الزحمه اندک بابت بررسی گوشی شما، می توانند یک قیمت معقول و مناسب بازار به شما اعلام کنند تا مظنه ای از قیمت گوشی خود بدست بیاورید.

قیمت گذاری آنلاین گوشی کارکرده

برای افرادی که حوصله سر زدن به مراکز خدماتی موبایل را ندارند و میخواهند با یک راه میان بر به قیمت واقعی موبایل کارکرده خود برسند یک گزینه مناسب وجود دارد.

ممکن است در وب سایت های متعددی با عبارت قیمت گذاری گوشی دست دوم و اینچنین عباراتی برخورد کرده باشید اما بیشتر این سایت ها با قیمت بالایی این سرویس ها را ارائه می دهند.
 از طرفی به دلیل نداشتن تخصص و تجربه کافی در خرید و فروش گوشی دست دوم، قیمت های اعلام شده به مشتری معمولا غیر معقول و دور از بازار به نظر می رسند؛ به همین دلیل ممکن است در فرآیند معامله شما را دچار خطا کنند.
اما جستجوی زیاد ما برای پیدا کردن یک اپ آنلاین قیمت گذاری گوشی نتیجه مثبتی همراه داشت. با مجموعه گوشیکا و خدمات آنلاین آنها آشنا شوید تا نیازهای موبایلی خود را به بهترین شکل برطرف کنید.

چگونه قیمت گوشی دست دوم خود را بفهمیم

قیمت گذاری آنلاین با گوشیکا | مرجع موبایل دست دوم

وب سایت گوشیکا یکی از معتبرترین ها در زمینه ارائه خدمات گوشی های کارکرده می باشد.

تیم گوشیکا یک سایت تخصصی به همراه یک اپلیکیشن بسیار کاربردی دارد که شما می توانید انواع خدمات مثل خرید و فروش گوشی دست دوم،  رجیستری گوشی کارکرده، محاسبه آنلاین قیمت گوشی و… را دریافت کنید.

یکی از خدمات جالب گوشیکا ارایه سرویس قیمت گذاری آنلاین موبایل دست دوم می باشد که با کم ترین قیمت ممکن و در سریع ترین زمان ممکن قیمت واقعی محصول شما را اعلام میکند.

فرآیند قیمت گذاری حاصل تجربه چندین ساله در بازار موبایل دست دوم می باشد و توسط کارشناسان خبره تیم گوشیکا محاسبه می شود. هم اینک از خدمات وب سایت گوشیکا بازدید نمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *